100 let mezinárodního závodu do vrchu Zbraslav – Jíloviště
22.02.2011 11:09
Veteran Car Club Praha si při svém založení v roce 1967 uložil jako jeden z úkolů uchování tradice Závodu do vrchu Zbraslav – Jíloviště a Závodu 1000 mil Československých.
Závod historických vozidel do vrchu Zbraslav – Jíloviště se jel poprvé v roce šedesátého výročí prvního startu, tedy v roce 1968. První ročníky se jezdily ještě jako závod, hlavním kriteriem byl dosažený čas. Vozidla většinou nebyla renovovaná, někteří účastníci je používali pro běžný denní provoz. Jak šel čas, zvětšovaly se rozdíly mezi historickými vozidly, stoupala jejich hodnota i zranitelnost, větší důraz se kladl na bezpečnost, proto se hledala nová pravidla pro hodnocení. V současnosti se hodnotí shodnost času dvou jízd, hodnocení času ve vteřinách bylo nahrazeno hodnocením v desetinách vteřiny.
První start před 100 lety jsme si připomněli neformálně, bez přihlášek, startovní listiny a projevů. Připravili jsme symbolickou připomínku závodu, ze které by snad mohl vzniknout opravdový pomník. Po stručném oznámení na internetu a navzdory předpovědi počasí, která slibovala déšt, sníh a vítr, se 23. 3. 2008 na náměstí ve Zbraslavi sešlo cca 40 členů a příznivců VCC Praha, někteří s přítelkyněmi, manželkami a dětmi, psi tentokrát chyběli, protože psa by do toho počasí nevyhnal.
Historických vozidel bylo 20, motocykly BMW R 69 S, BMW R 12 a Z 250. Největší odvahu projevil Mirek Krejsa s přítelkyní, přijeli z Jablonce n.N. na otevřeném MG rok výroby 1934. V mírné převaze byla tentokrát vozidla novější, Mercedes Benz 300 SL, 450 SL a jiné, Chevrolet Corvette, Škoda Felica a Škoda 1201, R8, Volvo 122, předválečná vozidla zastupovaly Tatra 57 polocabriolet a Tatra 57 náklaďáček, Ford V8, s Aero 30 v nálezovém stavu kontrastoval Rolls Royce Silver Ghost rok výroby 1926 (předchozí majitelka Barbra Streisand), mladší byl Rolls Royce Silver Shadow rok výroby 1969. Naše vozidla neměla tentokrát vyhrazený zvláštní prostor, parkovala mezi ostatními, přesto se našlo dost diváků, kteří si je se zájmem prohlíželi.
Po společném fotografování všichni účastníci projeli trať do Jíloviště a po návratu se usadili ve stylové hospodě Škoda lásky, kde se rozehřáli, nasytili a hlavně po zimě si pověděli nejnovější novinky.
Jaroslava Brutarová
—————