37. ročník Soutěže elegance Roztoky
01.03.2016 23:3037. ROČNÍK SOUTĚŽE ELEGANCE HISTORICKÝCH VOZIDEL
8. 5. 2016 ROZTOKY U PRAHY
ANEB TROCHA HISTORIE NIKOHO NEZABIJE
Historie Soutěže elegance historických vozidel začala v roce 1979, kdy Středočeské muzeum uspořádalo v zámku v Roztokách u Prahy výstavu obrazů malíře samouka Kamila Lhotáka. Významná část jeho díla, to je technika na počátku 20. století, krajinu oživují jízdní kola, automobily i motocykly, ty co už dosloužily, vzbuzují nostalgii, ohrady na periferii jsou ozdobeny smaltovanými tabulemi a zabydleny muži v kombinézách, na trávě leží barel.
Členové VCC Praha výstavu doplnili automobily skutečnými. V den zahájení výstavy, 28. dubna 1979, stálo v zámeckém parku dvacet „dědečků automobilů“, na obloze se vznášel pestrobarevný balon, na hladině Vltavy pluly lodě naložené pískem a mistr Lhoták v kostkované čepici podepisoval krásný plakát.
Historickým vozidlům to v parku slušelo a z skce se stala tradice, která trvá dodnes. Počet vystavenýhh vozidel i dváků dávno dosáhl téměř dvě stovky, platících diváků bývá přes 2 000. Je zvykem, že v Roztokách jsou představená nově získaná nebo čerstvě renovovaná vozidla.
Pro zpestření volí diváci NEJLEPŠÍ MOTO, NEJLEPŠÍ AUTO, NEJLEPŠÍ UŽITKOVÉ VOZIDLO, NEJLEPŠÍ NEMOTOROVÉ VOZIDLO, NEJLEPŠÍ DOPLNĚK, NEJLEPŠÍ DOBOVÉ OBLEČENÍ. Duší a hlavním organizátorem je Jiří Černý
Jako obvykle, i letos nám přálo počasí, lak a chrom vozidel se leskly na slunci, šeříky a kaštany kvetly a park se plnil. U vchodu vítal diváky Renault Frérez stálého účastníka pana Vohradského, vedle Hupmoil R 20 kolegy Šinágla, kromě čalounění a střechy se zachovanou patinou. Dál Walter Super, BMW Dixi, Wikov r. v 1927 Vaška Kafky. Petr Stehlík přjel s nově renovovaným Ford A r. v. 1929. U jezírka přistál Aviatik, vedle historického kanonu zaparkoval Cadillac 6,3 l s mohutnými ploutvemi. U stodoly stála bojová technika, ambulance Dodge Vlastimila Drchoty a Landrower SIIA MUDr Drábka. Tatry a aerovky vedle vozidel zahraničních značek, všechna stejně zajímavá a dokonale renovovaná.
Jako dominanta levé části parku mně připadal Duesenberg Tomáše Kalkuse. Po přesídlení z Německa do Ameriky bratři Düsenbergové vyráběli závodní vozy a po krátkém čase přešli na technicky dokonalá auta pro movité zákazníky. Diváci ho ohodnotili 3. místem, za vozy Renault Fréres a BMV DIXI.
Mezi vozy poválečnými, obvykle soustředěnými v pravé části parku, mně připadal zajímavý Austin Healey, r. v. 1959, přezdívaný Žabák, řízený Zuzanou Národovou, za nejkrásnější vůz té doby považuji kupé Borgward Isabella r. v.. 1958.
Více než můj názor vás bude jistě zajímat startovní listina (jsou v ní jen účastníci,kteří se přihlásili včas) a výsledková listina všech kategorií.
Text: Jaroslava Brutarová
Foto: Jiří Patočka, Jaroslava Brutarová a Václav Ineman
—————