Formule na Zbraslavi
05.09.2011 11:13
Zajímavá byla účast skupiny deseti členů Svazu závodníků veteránů na vozech kategorie F3, převážně s motory Wartburg, vyrobenými a používanými v šedesátých letech.
Informace o vozidlech, jejich majitelích i dosažených výsledkách naleznete ve výsledkové listině
Zdeněk Křivohlavý, Karel Mencl a Rudolf Böhm za volantem Formule 3
Zdeněk Křivohlavý (*1933) Mistrovství ČSSR formule 3 začal jezdit hned v roce 1964 s bývalým vozem formule Junior Wartburg „Mrkev“ od Aloise Gbelce, který koupil hned po jeho vítězství na závodu Zbraslav Jíloviště 1963. V polovině sezóny 1965 Zdeněk Křivohlavý koupil rok starý vůz brněnského Chelíka. Pod hlavičkou AMK Taxi Praha se za volantem nové formule se ihned zařadil ke špičce amatérských jezdců a v letech 1965 – 70 s ní odjel přes 35 závodů. Nejvíce se mu dařilo v sezónách 1966 (2. místo z Oseku, 4. místo v Hořicích, 1. v Terezíně, 4. v Sokolově a 5. v Mostu) a 1970 (2. v Brně a 4. v posledním mezinárodním závodě Formule 3, který se v Československu jel, v Ceně ČSR na trati Ceny Prachovských skal v Jičíně). Po havárii a zranění v následujícím závodě v Klatovech Zdeněk Křivohlavý kariéru formulového jezdce ukončil. V letech 1972 – 75 se pak ještě na okruhy vrátil do závodů prototypů s vozem Škoda Studio B5. V roce 2005 získal zpět svoji formuli, zrenovoval ji a od podzimu 2006 je pravidelně vidět za volantem v závodech historických vozů.
Karel Mencl (*1941) se podobně jako mnoho dalších dostal k motoristickému sportu během vojenské služby v Dukle, kde byl jako mechanik u motokrosu, ale aktivně se i svezl na silničních okruzích s dvěstěpadesátkou Walter. Po vojně se přidal k partě závodníků kolem Vladimíra Znojemského z nedalekých Čelákovic, kde se rodilo několik formulí Delfín podle dokumentace z kopřivnické Tatry. Karel v zimě 1966 komponenty na jeden podvozek získal, s bratrem Pavlem probděl mnoho nocí a v dubnu 1967 stál na startu kontrolního závodu při jarním testování v Hoškovicích. Závodů mistrovství ČSSR se zúčastňoval v letech 1967-68, potom z finančních důvodů sportovní činnost ukončil. Od roku 2009 opět se svým vozem jezdí závody historických automobilů.
Rudolf Böhm (*1940) začal s formulovým závoděním v roce 1968, kdy od pražského Ivana Čermáka koupil havarovanou ef-trojku s agregátem Wartburg. Po opravě se zúčastňoval závodů mistrovství Československa v letech 1969-71. Potom přesedlal na závody cestovních vozů, kde ke konci kariéry vodil i speciál Š 130RS. V roce 2010 si k 70. narozeninám znovu postavil svoji ef-trojku s oblíbeným Wartburgem a poprvé ji divákům představil na Ceně Prachovských skal.
—————