Roztoky 2012
14.05.2012 14:33ROZTOKY 2012
33. ročník Soutěže elegance historických vozidel Roztoky 2012 – 8. 5. 2012
Očekávaná rekonstrukce parku v Roztokách i nejisté počasí ovlivnily startovní listinu XXXIII. ročníku Soutěže elegance historických vozidel. Přihlásilo se 32 automobilů, 7 motocyklů a 2 dětská vozítka, vše vyrobené do roku 1945. Naštěstí mnozí se nedali odradit a bez ohledu na počasí a s důvěrou v tolerantnost ředitele podniku a přijeli bez přihlášky. A udělali dobře, všichni se vešli, stálí účastníci i majitelé vozidel čerstvě a dokonale renovovaných i unikátů v nálezovém stavu, vyrobená u nás i daleko v zahraničí a divákům poskytli zajímavou podívanou na vozidla všech kategorií.
VÝSLEDKOVÁ LISTINA
Kategorie MOTO
1. místo st.č. 100 Jawa 500 OHV Rumpál Milan Hájek
2. místo st.č. 50 Torpedo Josef Kubišta
3. místo st.č. 51 Indian Chief Pavel Prošek
Kategorie AUTO
- místo st.č. 23 BMW Dixi Karel Petschke
- místo st.č. 1 Renault Frérez Zdeněk Vohradský
- místo st.č. 32 Land Rover S II a MUDr. Jiří Drábek
Kategorie JINÉ VOZIDLO – VOZÍTKO
- místo st.č. 70 dětské vozítko „Holanďan“ Hana Stehlíková
- místo st.č. 90 Svoboda 12 Jiří Císař
- místo st.č. 71 dětské vozítko „Holanďan“ Petra Stehlíková
NEJLEPŠÍ POKRÝVKA HLAVY
- místo st.č. 23 BMW Dixi Karel Petschke
- místo st.č. 32 Land Rover S II A MUDr. Jiří Drábek
- místo st.č. st.č. 3 Ford T Touring Car Václav Dytrych
ABSOLUTNÍ VÍTĚZ – NEJVÍC HLASŮ
st. č. 100 Jawa 500 OHV Rumpál Milan Hájek
st.č. 23 BMV Dixi Karel Petschke
NEJSTARŠÍ VOZIDLO
st.č. Renault Fréres Zdeněk Vohradský
CENY ŘEDITELE
st.č. 3 Ford T Touring Car Václav Dytrych
st.č. 76 Sears 1907 Václav Macháček
st.č. 30 Tatra 57 B Václav Stehlík
st.č. 86 Rolls Royce 20/25 Stanislav Jirout
ZVLÁŠTNÍ OCENĚNÍ ŘEDITELE
cena mechanika Henry Forda Petr Marsch
cena mechanika Henry Forda Jan Šoral
CELKOVÁ ÚČAST: 73 vozidel
PLATÍCÍCH DIVÁKŮ: cca 2000
TŘEŠNIČKY V ROZTOKÁCH
aneb co mě zaujalo a na čem jsem se s fotoaparátem zvlášť vydováděla
První vozidlo, kterého jsem si všimla hned na parkovišti před parkem, byl Sears rok výroby 1907, ovládaný Václavem Macháčkem, v nálezovém stavu, pohyboval se vlastní silou, doprovázen rodinnými příslušníky. Do Česka byl dovezen před nedávnem, k Macháčkovým dorazil (podle sdělení majitele) 7. 5. 2012, jeden den musel stačit ke kontrole, doplnění kapalin a uvedení do provozu. Václav Macháček předpokládá, že provede repasi motoru, celé vozidlo zachová pokud možno v nálezovém stavu.
A už tu byl mladý Petschke, přivezl na vleku Austin Seven rok výroby 1938, v původním stavu, v Anglii otestovaný a používaný jako historické vozidlo. V minulém roce ho koupil český fanoušek, teprve doma zjistil, že se svojí trochu korpulentnější postavou do malého sporťáku nevejde. Karel Petschke ho koupil na počátku roku, vyzkoušel už v Sosnové a přijel představit do Roztok. Sám přijel po ose s BMW Dixi, ze své sbírky přivezl bohaté piknikové vybavení včetně gramofonu na kliku a zásoby dobových vinylových desek. V průběhu dne se u něho kamarádi zastavovali na kávu a na Maruščinu výbornou bábovku, Karel Petschke s Jirkou Vodou vedli zasvěcený hovor o nakupování dobových obleků a doplňků v Second Handech a vzájemně hodnotili před nedávnem získané cibule.
Proti vchodu stál Ford N rok výroby 1906, po renovaci ho představil ředitel soutěže Jiří Černý, cenu za rychlou renovaci by asi nezískat, za pečlivé provedení ano. Obdivovat ho přišli kromě mnoha dalších i Jan Šoral a Peter Marsch.
Pan Štangl vyslal do Roztok jeden ze svých unikátů, BUICK Model 30, rok výroby 1913, v chodu, v původním nálezovém stavu. Jeho bývalý majitel s ním v padesátých letech podnikl velkou cestu okolo Ameriky, potom ho odstavil, do Česka se dostal před nedávnem. Firma Stangl se zatím nezabývá myšlenkou na jeho renovaci.
Mezi domácími značkami vedla letos Tatra, Tatrou 11 rok výroby 1925 paní Úředníčkové počínaje a dvousedadlovým kabrioletem 57A v modré barvě s metalizovým efektem doktora Beka konče.
Shodou okolností vedle Whipett Overland Jirky Vody postavil svů Chevrolet 50 Cabriolet Zdeněk Lička. Obě vozidla mi připadala hodně podobná, není div, pan Chrysler před založením své firmy získával zkušenosti u firmy Willys Overland
Kolega Lička našel nabídku na Chevrolet minulý rok na internetu, nutná jednání v Americe vyřídil kamarád emigrant, v srpnu pan Lička vozidlo převzal na celnici a přes zimu ho renovoval. Zúčastnil se setkání v Horních Počernicích a v Roztokách, z vesničky u Kladna jezdí po ose.
Petr Stehlík tentokrát přijel s vozem Tatra 57 B, svoje holčičky vybavil dětskými vozítky nazývanými Holanďan. První místo v kategorii získala Petra Stehlíková s vozítkem startovní číslo 70, z Německa ho přivezl Petrův kamarád, rok výroby odhadl Petr podle zkušeností na rok 1940. Druhé místo v kategorii získal s traktorem Svoboda 12 Jiří Císař, na třetím místě skončila Petra Stehlíková s vozítkem startovní číslo 71, Petr ho koupil v Berlíně, prodejce si pamatoval, že s ním jezdila jeho sestra, rok výroby odhadl na 1955. Firma Holanďan prý v Německu stále existuje, vozíky se stejným názvem a z nových materiálů se prý stále vyrábějí.
Upoutaly mě i detaily čtyřválcové belgické FN, rok výroby 1924, která je u nás vidět jen vyjímečně.
Vzadu, blízko stodoly, stály tři čtyřtakty Jawa, 2 x solo Jawa 350 OHV a 1 Rumpál se sidecarem. Všimli jste si, Rumpál pana Hájka zvítězil nejen v kategorii moto, ale i celkově. Na nově renovovaném stroji stroji pana Miřatského mi něco vadilo. Na předválečný motocykl přece nepatřily zadní teleskopy.
Majitel mi vysvětlil, že v roce 1946 bylo 9 těchto motocyklů vyrobeno pro účast na první poválečné Šestidenní motocyklové soutěži, ke zlepšení jízdních vlastností byly použity zadní pružící elementy, připravené pro novou Jawa 250 (pérák).
Mezi novějšími vozy v pravé části parku mě upoutal luxusní model Ford Sunliner rok výroby 1954 Martina Čejky.
Fotografie napoví více, Jaroslava Brutarová
text a foto: Jaroslava Brutarová
Další příspěvky:
Jindřich Lasík v Autokaleidoskop
https://www.autokaleidoskop.cz/Historie/Skromnejsi,-ale-pekne-/
Milan Scholz
Dan Korbel
Všem autorům příspěvků děkujeme
—————