Roztoky 2009 jubilejní
23.02.2011 15:48
Soutěž elegance historických vozidel v Roztokách má dlouhou tradici a vždy najde svoje účastníky i diváky. Třicátý ročník jsme uspořádali 8. května tohoto roku, jako vždy ve spolupráci se Středočeským museem.. Pěstěný trávník zámeckého parku v Roztokách u Prahy zaplnilo dopoledne 170 vozidel, obdivovat je přišlo 2200 platících diváků, neplatili spolujezdci, rodiní příslušníci i přítelkyně.
Škoda, že nemohu opsat celou startovní listinu, bylo by to zajímavé čtení. Na první setkání na začátku sezony přijízdějí stálí účastníci s vozidly nejrůznějších značek a dávají divákům představu o šíři zájmů sběratelů, kdo se dívá, nalezne i vozidla právě renovovaná nebo čerstvě dovezená, u nás málo známá.
Už okolo desáté hodiny byla horní, levá část parku téměř zaplněna a pro mladší vozidla, která byla letos v převaze, musela být otevřena pravá část, dostaly tu místo Jaguary, Alfa Romeo, Volvo,Triumph, Porsche, obdivované převážně mladšími diváky.
Účast byla tentokrát mezinárodní, Klassiker Klub e. V. Wolkramshausen přivezl vozidla vyráběná a prodávaná v bývalé NDR. Tak jsme si připomněli Trabant 500 rok výroby 1961, Moskvič 412 z roku 1973, skútr IWL Berlin rok výroby 1962, obsah 143 ccm – souprava s vlekem je dlouhá 3,8 m, Simson SR I rok výroby 1957, Simson SR II rok výroby 1963, MZ ES 25. Byl tady také obojživelný Wartburg 400, vyrobený v Eisenachu. Karoserii má ze skelného laminátu, čtyřtaktní motor Dacia 1300, pohon ve vodě obstarávají propelery na poloosách. Měl být seriově vyráběný pro použití v armádě a u policie, ale zůstalo u dvou prototypů, jeden byl zničený při havarii, zůstal druhý, který používali straničtí funkcionáři jako lovecké vozidlo.
Nejstarší ze dvoustopých vozidel byl cyclecar BEDELIE, vyrobený v roce 1907 leteckou továrnou ve Francii. Ovládání toho stroje vůbec není jednoduché, cestující sedí za sebou a řídí ten zadní, volantem pomocí lanek ovládá nápravu i s koly, otočnou kolem čepu uprostřed, systém připomíná žebřiňák, kromě toho činnost spojky a brzdy je nahrazena napínáním řemenu. Vedle Bedelie zacouvala s Bugatti 44 rok výroby 1929 paní Profeldová, vpravo stál Ford T Touring rok výroby 1924, pojízdný, v nálezovém stavu, kdo tam nebyl, prohlédněte si obrázky. Další v řadě byl po dlouhé době dokončený Fiat 509 rok výroby 1925, stálému účastníkovi panu Hanzlíkovi patřily oba vozy Laurin a Klement, vedle stříbrného cabrioletu Jaguár XK 120 ing. Falgeho mladšího postavil Lanz-Buldog 45 rok výroby 1936, Lanz-Buldog 25 rok výroby 1942 a malý český traktor Svoboda věrný účastník Roztok pan Laštůvka..
Podobně demokraticky to vypadalo na celé ploše, aerovka vedle mercedesu, tatra vedle MG,
Rolls Royce, Opel, Praga. Ing, Karger junior vystavil znova renovovaný Walter 6B Super, Vráťa Veselý přivezl unikátní Wikov 70 rok výroby 1931, viděli jsme ho už v loni, ale stále stojí za podívání, anglickou klasiku mezi novinkami tentokrát zastupovaly v minulém roce ze Skotska dovezená limuzina Morris 10/4 Familier Saloon rok výroby 1933 a roadster Morris Cowley rok výroby 1925, vzácností ze zámoří byl Cord 810 rok výroby 1936 i roadster Studabeker Comander Big rok výroby 1928, pozornost budil Excalibur MK IV, rokem výroby 1982 už je také veterán.
Nejstarší v kategorii Moto bylo Torpedo, rok výroby 1907. Zajímavou historii má New Imperial rok výroby 1922, po čtyřiceti letech se ve stejném stavu, nerenovovaný, s původními pneumatikami, stále pojízdný, vrátil k bývalému majiteli. Byly tu různé typy Jawa i ČZ, Čezety, některé i s Druzetou, New Henley, Praga BD, BMW R 71, kolega Pešťál přijel na čtyřválcovém Indianu.
Vítěze kategorií AUTO, MOTO, JINÉ VOZIDLO, DOBOVÉ OBLEČENÍ určili diváci a ceny jim předal ředitel soutěže Jirka Černý.
V kategorii AUTO zvítězil Chevrolet Radima Makovského, na druhém místě skončilo Aero 30 Petra Stehlíka a na třetím místě Cord 810 ing. Petra Skuhravého.
V kategorii MOTO se divákům nejvíce líbil motocykl Torpedo rok výroby 1907 Josefa Kubišty, který současně získal i velký pohár za absolutní vítězství, druhý byl New Imperial rok výroby 1922 Jiřího Černého a třetí Praga BD se sidecarem rok výroby 1930 Petra Štěpána.
V kategorii JINÁ VOZIDLA získal první místo Lanz Buldog 45 rok výroby 1936 Václava Laštovky, na druhém místě skončil kočárek – trakař rok výroby 1980, obsazený Petrou Stehlíkovou, na třetím koloběžka z roku 1920, ovládaná Haničkou Stehlíkovou.
V kategorii DOBOVÉ OBLEČENÍ ocenili diváci uniformu Skuhravého juniora, pumpky a dobře padnoucí vestičku Petra Stehlíka a šik kostým spolujezdkyně Bohumíra Sládka.
Ceny ředitele získali Vratislav Veselý za záchranu Wikova 70 rok výroby 1931 a Bohumil Švarc za dokončení renovace Fiat 509 rok výroby 1925, za zahraniční účast a nejdelší cestu byl odměněn Klassiker Klub Wolkramshausen.
Když byly poháry a stuhy rozdány, účastníci vyjeli na předváděcí jízdu do serpentin v obci a zámecký park se vyprázdnil.
Všechny vás zveme na XXXI. Ročník, který se bude konat 8. 5. 2010.
Text i foto Jaroslava Brutarová, VCC Praha
—————