Zbraslav 2010
23.02.2011 16:31
K setkání krásných vozidel došlo první sobotu v září, kdy uspořádal Veteran Car Club Praha již 43. ročník Jízdy pravidelnosti historických vozidel do vrchu Zbraslav – Jíloviště. Počasí bylo již od srpna vlhlké, studené, střídal se slabší déšť se silnějším a ještě sobotní ráno neslibovalo nic lepšího. Navzdory tomu účastníci Jízdy pravidelnosti přijížděli do Zbraslavi už od osmé hodiny ranní, v ulici U staré řeky začala přejímka a náměstí se plnilo veterány. Líbilo se to i Svatému Petrovi, nebo kdo je tam nahoře přes počasí, mraky zmizely, na modrém nebi zůstal tu a tam mráček, lak a chrom vozidel zářily ve slunci – a vydrželo to celý den.
První vozidlo mě upoutalo ještě v prostoru přejímky, byl to jednoválec BSA rok výroby 1927, s vyjímkou pneumatik a sedla v nálezovém stavu, všechny páčky a trubičky i celý stroj se zachovanou patinou, majitelem je stálý účastník jízdy Prof. MUDr. Pafko. Než jsem se vydováděla s fotoaparátem, obrázek zpředu, ze strany, z dálky, zblízka, přijel kolega Mužík s Renaultem Alpine A 110 z roku 1972. Velké rozdíly mezi stroji každý rok potvrzují všestrannost sběratelů.
Nejstarší z jednostopých strojů bylo řemenové Torpedo rok výroby 1907, zahlédla jsem i čtyřválcového Indiana Honzy Pešťála, domácí značku representovaly Jawa a ČZ, včetně dvou Jawa 350 OHV a tříkolky ČZ, nechyběl ani Manet. Zastoupený byl slušný počet strojů BSA, na stroji Sunbeam podle sdělení majitele zvítězil v roce 1925 na Zbraslavi Rupert Karner, nejmladší byl unikátní Herkules rok výroby 1976 člena Svazu závodníků veteránů Jana Kroupy.
V kategorii AUTO byl nejstarší RAF H-10 rok výroby 1909, Evžen Majoroš přijel po ose, ze Kbel na Zbraslav to přece pro stoleté auto není problém, jen o rok mladší byl Hudson 20 Touring. V první kategorii AUTO byli také kolega Václav Kejha s Fordem A a kolega Míla Rus se Škoda 430, oba vozy rok výroby 1930, řidiči se s nimi zůčastnili už prvních ročníků Zbraslavi. K vozům u nás málo známým patřil Renault NN Normandie z roku 1923, Pierce Arrow 836 r.v. 1933 i Cord 810 r.v. 1936. Vzácná je Praga Alfa rok výroby 1932, ing. Petr Mucha na ní zvítězil v závodě 1000 mil československých a renovoval jí Petr Sazima, se stříbrným kabrioletem Z 4 ze sbírky Petra Cincibucha jezdil Vlasta Burian. Na opačném konci startovního pole bylo několik Mustangů, Chevrolet Corvette, Ferrari 308 GTS a Tatra 613.
Nejraději bych opsala celou startovní listinu, ale myslím, že lepší bude, když si jí sami prohlédnete.
Záštitu nad Jízdou převzal houslový virtuos, Mistr Jaroslav Svěcený, který nám ukázal vzácné historické housle, stejně staré jako nejstarší automobil na startovní listině. Vyrobil je v roce 1909 v Mantově mistr Stefano Scarampella, a k jejich výrobě stejně jako jiní slavní italští houslaři použil dřevo z bosenského javoru, vrchní deska je vyrobená ze dřeva stromů z jižních svahů Alp. Ve voze Lincoln - L, řízeném Václavem Kafkou, absolvoval Mistr Svěcený zahajovací jízdu, obdivoval jízdní vlastnosti vozu, vyrobeného před osmdesátu lety a dokonalost řemeslného zpracování porovnal se zpracováním vzácných historických hudebních nástrojů.
Počet účastníků se blížil ke dvěma stům, to znamená téměř 400 startů v době od 13.00 do 16.00. K první jízdě se startuje podle kategorií a startovních čísel, do druhé jízdy tak, jak se kdo stačí vrátit. Pořadatelé už mají zkušenosti, nesmí se ztrácet čas, ale současně je nutné dodržet bezpečné intervaly, vozidla se na trati předjíždějí, ve druhé jízdě se míchají kategorie, pro diváky zajímavá podívaná. Poslední vozidlo přijelo do cíle ještě před čtvrtou hodinou, Kupodivu, i časomíra to zvládla bez problémů. Po čtvrté hodině byly spočítané výsledky, po třech nejlepších v každé kategorii bylo odměněno cenami. Loňský vítěz vrátil putovní pohár, věnovaný Eliškou Junkovou a výměnou dostal pohár, který mu zůstane. Absolutní vítěz JUDr. Radim Dvorský na voze MG J2 rok výroby 1932 docílil rozdíl časů 2 setiny sekundy, a putovní pohár bude opatrovat do příští Zbraslavi.
Jaroslava Brutarová VCC Praha
—————