Vzpomínková jízda 1000 mil československých 2010
23.02.2011 16:10
V letošním roce jsme se rozhodli, uspořádat Vzpomínkovou jízdu 1000 mil československých opět na původní trati, zvláštní výzvou pro účastníky byla možnost absolvování celé délky (skupina A), nebo poloviny trati (skupina B).
Trasu jsme volili co nejbližší té původní z třicátých let, účast jsme umožnili i majitelům novějších vozů, jediným omezením bylo, že absolutním vítězem se mohl stát jen účastník s vozem vyrobeným do roku 1939.
Měli jsme příslib umožnění startu před budovou Autoklubu v Opletalově ulici a umístění cíle a parkoviště pro historická vozidla před hotelem Paříž, krátce před startem najednou předběžná ujednání a sliby neplatily, u žádné instituce jsme nenalezli podporu, nezbylo nic jiného, než místo startu i cíle posunout na okraj Prahy a pro parkování veteránů zaplatit parkovací místa v podzemním parkovišti.
Na startovní listině bylo 40 vozidel, z toho 10 ve skupině A. Veteran Car Club Praga přihlásil 10 vozidel, jejich řidiči jako obvykle společně položili kytici k památníku ing Petra Muchy, který v roce 1933 v závodě 1000 mil československých zvítězil a při přípravě na další ročník utrpěl smrtelné zranění.
.
Ve čtvrtek 17. června v 16.00 odstartoval ze zámecké zahrady v Dolních Počernicích první ze skupiny A, Jan Egidy na voze Fiat 514 rok výroby 1929, za ním v minutových intervalech následovali Pavel Procházka na Praga Pic. Cabr. 1933, Zdeněk Laciga na Aero 662 1934, Miroslav Krejsa na MG PA 1934, Petr Sazima a Dana Trejtnarová na Praga Alfa 1932, Markéta Profeldová na Jaguáru SS 1938, Attilio Škvor na Škoda 1101 Cabrio 1950, Jan Melichar na Jaguaru XK 120 1952, Tomáš Veselý na Škoda 1201, 1957 a Jiří Vítek na MGA 1958.
Brzo přišla z trati špatná zpráva, Honza Egidy má potíže s přehříváním motoru, hlásí změnu vozu, vrací se domů a pojede s Tudorem. Nutno říci, že dohnal zpoždění a navzdory zajíždce ve směru Vídeň dojel v limitu.
Druhý den okolo třetí hodiny ráno přijíždí do Počernic Markéta Profeldová s Jaguárem, za ní Vítkovi, Krejsa, nechybí Honza Egidy. Postupně přijíždějí ostatní, někteří odpočívají v autech, jiní si vyprávějí, v restauraci je připravená snídaně. Potíže s řemenem dynama i se zadíráním motoru má Zdeněk Laciga s malou aerovkou. Přijíždějí i účastníci přihlášení ve skupině B a v 9.00 se na cestu do Bratislavy s Lincolnem L rok výroby 1928 a startovním číslem 1 vydává Markéta Kafková, po minutách startují i ostatní.
Pro dojezdy jsou stanoveny dostatečné limity, nikdo nemusí spěchat. Hodnocena je pravidelnost jízdy, o umístění rozhodne rozdíl časů, potřebných k projetí měřeného úseku v obou směrech. Měřený úsek začíná na odpočivadle za Církvicí a končí v Ostrovačicích, je 137,6 km dlouhý, měří se v desetinách vteřiny.
Cíl je v Bratislavě, to už účastníci ve skupině A najeli nonstop téměř 1200 km, k poslední etapě z Bratislavy do Prahy se startuje v sobotu ráno. Novější vozy dojíždějí do cíle v areálu podniku Auto Exner v Dolních Počernicích už krátce po druhé hodině, členové skupiny A jsou hned po příjezdu odměněni šerpou v národních barvách. Do šesti hodin jsou všichni v cíli.
Za posledním účastníkem přijíždí doprovodný vůz Veteran Car Clubu Praga, s díky musíme uznat, že bez ohledu na klubovou příslušnost pomohl mechanik každému, kdo pomoc potřeboval.
Večeře, vyhlášení výsledků, odměnění vítězů i nocleh bylo v hotelu Paříž.
Věčná škoda, že se nepodařilo před hotelem zajistit místo pro cíl a parkování veteránů, určitě by to bylo obrovské zviditelnění veteránského hnutí i Veteran Car Clubu Praha. Doufáme, že pobyt v luxusním pětihvězdičkovém hotelu v jedné z nejkrásnějších secesních staveb v Praze byl alespoň neobvyklým zážitkem pro všechny účastníky.
Po večeři Václav Kafka pronesl krátkou řeč a předal ceny vítězům, vítězové všech kategorií byli odměněni skleněnými plaketami.
Absolutním vítězem s rozdílem časů 0,1 sec se stal Karel Petschke z Aero Car Clubu Praha na voze Aero 30 rok výroby 1938. Putovní pohár mu předal loňský vítěz Míla Lorenc, ten dostal náhradou pohár, který mu už zůstane. Putovní pohár je vzácná památka, pochází ze sbírky trofejí knížete Jiřího Kristiána Lobkowicze a VCC Praha ho v sedmdesátých letech věnoval jeho synovec kníže Jiří Lobkowicz.
Malým ředitelským pohárem odměnil Václav Kafka Zdeňka Lacigu za vytrvalost, se kterou odstraňoval všechny potíže se svojí aerovkou, nakonec sice po limitu, ale silou motoru, dorazil do cíle. Ten malý pohár má také svojí historii, zůstal ze sady, která byla vyrobena pro vítěze závodu, pořádaného v roce 1972.
Velký ředitelský pohár získali Dana Trejtnarová a Petr Sazima za uchování a renovaci vozu Praga Alfa rok výroby 1932, obsah 1800 ccm, se kterým ing Mucha zvítězil na „Mílích“ v roce 1933. S čerstvě renovovaným vozem a s najetými sotva několika sty kilometrů se zúčastnili a bez problémů dojeli ve skupině A.
Také Petr Stohl zvolil pro zajíždění nově renovovaného vozu Praga Lady rok výroby 1935. účast na Vzpomínkové jízdě.
Ještě zbývalo odměnit Mílu Ruse se Škoda 430 a Václava Kejhu s Fordem A, oba vozy byly vyrobené v roce 1930, a majitelé se s nimi zůčastnili „Mílí“ už v sedmdesátých letech. Dámské posádky dostaly květiny.
Presidenta Veteran Car Clubu Praha a ředitele a hlavního pořadatele Vzpomínkové jízdy Václava Kafku odměnil za jeho práci doyen VCC Praha Jiří Černý trikolorou, a tím oficiální část večera skončila. Zůstala přátelská nálada, všichni přáli úspěch všem, nebylo důležité zvítězit, ale zůčastnit se.
Text i foto Jaroslava Brutarová
—————